Dit is waarom diëten niet werken

Typ het woord diëten in op google en er verschijnen talloze diëten die jou gaan helpen bij het verliezen van jouw overtollige kilo’s. Het ene dieet gebruikt als uitgangspunt veel eiwitten terwijl het andere zich bijvoorbeeld focust op het vermijden van brood. Ondanks deze verschillende uitgangspunten hebben ze toch allemaal één overeenkomst. Ze bevatten weinig tot zeer weinig calorieën. Dat we gezamenlijk afvallen volgens zo’n dieet is daardoor ook heel erg logisch. Je eet minder dus je valt af. Vanuit Personal Body Plan vinden wij echter veel van deze diëten niet geschikt om te gebruiken als methode om aan jouw doelen te werken. Hieronder de punten waarom wij dat vinden.

Focus ligt niet op gedragsverandering

Of persoonlijke doelen worden behaald is afhankelijk van gewoontes. Om fysieke verandering te ondergaan moet eerst mentale verandering plaatsvinden. In de kern moet iemand ‘slechte’ gewoontes aanpakken en ‘goede’ gewoontes implementeren. Blijft iemand in oude gewoontes hangen dan zal het doel niet behaald worden. Bijna alle diëten zoomen niet in op dit essentiële aspect van het uiteindelijk resultaat. De gewoontes van de persoon in kwestie worden niet inzichtelijk gemaakt waardoor hij weinig leert van wat hij goed of fout doet. Na het volgen van een dieet is de persoon vaak binnen aanzienbare tijd weer terug bij af. Reden? Er heeft geen gedragsverandering plaatsgevonden.

Een dieet is onpersoonlijk

Het grote probleem is dat een dieet geen rekening houdt met persoonlijke eigenschappen en leefomstandigheden van de persoon in kwestie. Veel diëten geven richtlijnen of dagmenu’s maar houden geen rekening met die unieke eigenschappen. Dit alleen al is reden genoeg om geen dieet te volgen. Je weet namelijk niet of het voorgeschreven voedingspatroon aansluit op jouw behoeften. Dat je afvalt is logisch. Je eet minder dus verlies je gewicht. Moeder natuur zal altijd op deze manier blijven werken. Er bestaat geen magische werking door het nemen of vermijden van bepaalde producten.

Tekort aan voedingsstoffen

Bijna alle voedingsstoffen hebben een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Dat wil zeggen dat je per dag een bepaalde hoeveelheid nodig hebt om zodoende optimaal te kunnen functioneren. Sommige diëten bevatten zo weinig calorieën dat het niet mogelijk is om aan deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen. Wanneer je zo’n voedingspatroon structureel blijft volgen dan bestaat er een serieuze kans op tekorten waarbij dat consequenties heeft voor de gezondheid. De enige manier om dan toch aan bepaalde voedingsstoffen te komen is via een supplement.

Tijdelijk gewichtsverlies & verlies spiermassa

Doordat je weinig tot zeer weinig calorieën binnenkrijgt verlies je gewicht. Je verliest weliswaar in korte tijd veel gewicht alleen is dit gewicht niet alleen vetmassa, maar ook vocht en spiermassa. Men denkt dit brengt snel resultaat maar ondertussen verlies je juist datgene (spiermassa) dat je eigenlijk wilt behouden. Wil je op dat moment overigens nog meer afvallen zul je nog lager in calorieën moeten gaan en dat is in de praktijk vaak niet haalbaar. Wat je ziet is dat mensen weer drang krijgen om te eten en in oude gewoontes vervallen. Gewicht stijgt en men is weer terug bij af.

Conclusie

Diëten zoomen niet of te weinig in op het aspect gedrag. Gedrag van personen wordt niet inzichtelijk gemaakt en men weet niet wat hij of zij goed of fout doet. Juiste gewoontes worden niet aangeleerd. Daarnaast ontbreekt bij veel diëten het persoonlijke aspect en bestaat de kans op tekorten aan voedingsstoffen. Verder is het gewichtsverlies vaak van tijdelijke aard en verliest men niet alleen maar vetmassa maar ook spiermassa.


Dit artikel schreef ik voor Personal Body Plan