Dit moet je weten over eten

In een wereld van tegenstrijdige informatie en voedselhypes is voeding ingewikkeld geworden. Want, wat moet je nou geloven? Wat is waar? Het is om gek van te worden. Daarom is het goed om bepaalde informatie over voeding wél te begrijpen. Hieronder kort en beknopt de basis die relevant voor jou is. Welke voedingsstoffen zijn er? Welk nut hebben ze? En in welke producten kun je ze vinden?

Koolhydraten

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die per gram 4 kilocalorieën leveren en voornamelijk gebruikt worden als brandstof voor je lichaam, waaronder je hersenen en het centraal zenuwstelsel. Koolhydraten worden ook wel suikers genoemd, die we verdelen in: enkelvoudige koolhyraten (monosachariden en disachariden) en meervoudige koolhydraten (polysachariden). Enkelvoudige koolhydraten bestaan uit één molecuul (glucose, fructose of galactose) of uit twee moleculen (maltose, sucrose of lactose) en meervoudige koolhydraten bestaan uit lange strengen van enkelvoudige koolhydraten (vooral glucose). Enkelvoudige koolhyraten vindt je vooral in melk (producten), fruit, snoep, frisdrank, koek en tafelsuiker. Meervoudige koolhydraten kun je vinden in brood, granen, aardappelen, peulvruchten en groenten. Lees hier meer over koolhydraten én waarom ze zo belangrijk zijn. alt

Eiwitten

Eiwitten bevatten net als koolhydraten per gram 4 kilocalorieën en zijn belangrijke voedingsstoffen voor ons. Eiwitten zijn bouwstoffen en nodig voor de opbouw van celstructuur, opbouw van spiermassa en onderhoud van spierstelsel én betrokken bij de opbouw van hormonen, enzymen, neurotransmitters en ook hebben ze een verzadigend effect. De hoeveelheid en kwaliteit van eiwitten verschilt erg per product. Producten met veel eiwitten zijn vooral van dierlijke oorsprong. Denk aan vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige producten kunnen ook (relatief) veel eiwitten bevatten. Hierbij kun je denken aan brood, (volkoren) graanproducten, noten, zaden, en peulvruchten (zoals soja).
alt

Vetten

Waar koolhydraten en eiwitten 4 kilocalorieën per gram leveren, bevatten vetten per gram 9 kilocalorieën. Vetten hebben verschillende belangrijke functies in ons lichaam. Ze geven energie, beschermen onze organen en ons lichaam tegen kou, leveren bouwstenen voor cellen en vetrijke voedingsmiddelen bevatten vitamines. Vetten worden onderverdeeld in verzadigde vetten en onverzadige vetten en essentiële vetzuren. Essentiële vetzuren zijn onverzadigde vetzuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken, dit zijn de omega 3 vetzuren (visvetzuren) en linolzuur. Verzadigd vet heeft over het algemeen een wat slechter karakter vanwege het effect op het cholesterolgehalte. Onverzadigde vetten daarentegen hebben juist weer een positief effect op het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zitten voornamelijk in dierlijke producten zoals kaas, vlees, volle melkproducten en gebak, koek en snacks. Onverzadigde vetzuren zit vooral in plantaardige producten zoals bijvoorbeeld olijfolie, noten, zaden en pitten, daarnaast in vloeibare bak- en braadproducten, vette vis en avocado. Lees hier meer over vetten. Lees hier meer over vetten.
alt

Vezels

Vezels zijn plantaardige voedingsstoffen die tot de groep koolhydraten behoren en in de dunne darm niet verteerd en opgenomen kunnen worden. Vezels hebben een positief effect op de stoelgang en daarnaast hebben ze een verzadigend effect. Ze komen voor in de celwand van planten en belangrijke bronnen van vezels zijn: groente, fruit, aardappelen, brood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten.
alt

Vitamines, mineralen en spoorelementen

Naast koolhydraten, eiwitten en vetten zijn er voedingsstoffen die géén energie leveren. Ze zijn echter wel hartstikke nodig voor de gezondheid. Het gaat hier over vitamines, mineralen en spoorelementen. Stoffen die in micro hoeveelheden nodig zijn, maar die bij tekort problemen kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld vermoeidheid, slapeloosheid, concentratieproblemen maar ook ernstige gevallen zoals botafwijkingen. Vitamines, mineralen en spoorelementen komen in allerlei soorten voedingsmiddelen voor, vandaar dat het woord ‘variatie’ zovaak door diëtisten gebruikt wordt.
alt

Vragen?

Heb je vragen of wil je reageren? Reageer op facebook of instagram


Start groep januari

Op 3 januari start ik met een nieuwe groep. Heb je interesse en wil je één van die kandidaten zijn en het nieuwe jaar goed beginnen? Stuur een mail naar jonathan.klaassen@hotmail.com) of stuur mij een sms of whatsapp bericht (06-14951429). Vertel me dan even waarom jij wilt starten en ik vertel je natuurlijk hoe het programma eruit ziet en wat de kosten zijn.

Mijn werk is mijn passie👇