Waarom je koolhydraten wél moet eten

Koolhydraten staan nog altijd negatief in het nieuws. Je wordt er dik, ziek, zwak en misselijk van. Althans, dat is wat er wordt gezegd. Ik ben het daar niet mee eens en ik geef je bij deze 5 redenen waarom we koolhydraten wél moeten eten.

1.Ze houden je scherp

Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstof voor ons lichaam. In het lichaam worden koolhydraten omgezet in glucose (bloedsuiker) en daardoor krijgen wij energie. Zonder glucose kunnen onze hersenen en centraal zenuwstelsel niet functioneren. Bij een te lage inname van koolhydraten raak je minder geconcentreerd en sneller vermoeid. Kortom, je functioneert minder goed bij weinig koolhydraten (1-2).

2.Verlagen vetpercentage

Koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals volkoren brood- en graanproducten, fruit, peulvruchten en groente bevatten voedingsvezels. Doordat voedingsvezels weinig calorieën bevatten, maar wel voor volume zorgen kunnen ze helpen bij het verlagen van je vetpercentage. Vezels nemen gemakkelijk water op, waardoor ze opzwellen en daarmee geven ze een verzadigd gevoel. Daarnaast zijn vezelrijkeproducten vaak laag in calorieën doordat ze geen toegevoegde suikers of vetten bevatten. Dit draagt bij aan de totale hoeveelheid calorieën per dag en kan leiden tot een lagere inname (3-4).

3.Goed voor de stoelgang

De vezels geven niet alleen een verzadigd gevoel ook stimuleren ze de darmfunctie en daarmee verbeteren ze de stoelgang. Doordat vezels vocht aantrekken verhogen ze het volume van de ontlasting en houden ze het soepel. Op deze manier dragen ze bij aan de stoelgang. Het is wel belangrijk om hierbij voldoende te blijven drinken (4).

4.Er ontstaan tekorten

Bronnen van koolhydraten zijn volkoren graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente en fruit. Daarnaast komen koolhydraten ook voor in frisdrank, koek en snoep. De laatstgenoemde zijn alleen arm aan voedingsstoffen. Die heb je dan ook niet nodig. De eerstgenoemde zijn bronnen van koolhydraten die rijk zijn aan allerlei voedingsstoffen. Als je deze groepen zou gaan vermijden is de kans aanwezig dat je veel belangrijke voedingsstoffen mist. Er ontstaan tekorten. Is dit erg? Ja, voedingsstoffen hebben namelijk tal van functies in ons lichaam (5).

5.Omdat het simpelweg niet kan

Buiten het feit dat je koolhydraten juist nodig hebt is het simpelweg ook niet haalbaar koolhydraatvrij te leven. Koolhydraten komen voor in allerlei verschillende producten en die kan je niet allemaal schrappen (buiten dat het onnodig is). Wel kan je het beste kiezen voor koolhydraatrijke voedingsmiddelen die gezondheidswinst opleveren of andere goede voedingsstoffen bevatten. Denk dan aan volkoren graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente en fruit.


alt

Wil je mij als coach?

Naast mijn werk als schrijver, blogger en presentator ben ik in de kern diëtist en voedingscoach. Ik begeleid mensen op verschillende terreinen. Afvallen, aankomen, specifieke gevallen of een gezondere levensstijl aanleren. Heb je interesse? Lees hier wat ik voor jou kan betekenen.

Heb je interesse?

Stuur een e-mail naar jonathan.klaassen@hotmail.com en vertel me wat je wilt bereiken. Als je je nummer achterlaat bel ik je even op.

Bronnen

1.Whitney E, Rolfes, SR. Understanding Nutrition. Twaalfde druk. Wadsworth: Cengage Learning; 2008. Hoofdstuk 4
2. De jong, F.M. Ons voedsel. Over wat erin zit, hoe het wordt gemaakt & wat het met ons doet. s’- Graveland; Fontaine Uitgevers BV; 2008. Hoofdstuk 2
3. Samra RA, Anderson GH. Insoluble cereal fiber reduces appetite and short-term food intake and glycemic response to food consumed 75 min later by healthy men. American Journal of Clinical Nutrition. 2007. Beschikbaar via: http://ajcn.nutrition.org/content/86/4/972.full.pdf
4. Whitney E, Rolfes, SR. Understanding Nutrition. Twaalfde druk. Wadsworth: Cengage Learning; 2008. Hoofdstuk 4 en 7
5. De jong, F.M. Ons Voedsel. Over wat erin zit, hoe het wordt gemaakt & wat het met ons doet. Hoofdstuk 2