Werkt groene thee vetverbrandend?

Typ eens groene thee en afvallen in op google en wat zie je? Allerlei sites waarin groene thee als heilige graal wordt neergezet. Echter nemen we natuurlijk niet zomaar iets aan voor zoete koek. Zoals altijd bekijken we met argusogen dit soort 'magische' producten. Op onderzoek gaan we uit en formuleren vervolgens een oordeel. That's the way the cookie crumbles.

Wat vertelden onderzoeken mij?

Als men groene thee en afvallen noemt dan doelt men op de stoffen cafeïne en met name de polyfenolen. Deze polyfenolen luisteren naar de naam EGCG. Dit staat voor het kutwoord epigallocatechinegallaat (1). Want Jezus Christus hoe moet je dit woord uitspreken? In ieder geval is groene thee een variant waarbij de theebladeren niet gefermenteerd worden. Dat levert een thee op met een hogere concentratie polyfenolen (2).

Wat las ik over polyfenolen?

Ik zal je de ingewikkelde materie besparen maar polyfenolen stimuleren de vetverbranding. Ze remmen het effect van een bepaald enzym die de afbraak van de stof norepinefrine stimuleert. Norepinefrine stijgt en deze neurotransmitter heeft een vergelijkbare werking als adrenaline (1). Cafeïne speelt tevens ook een rol op de vetverbranding (3). De hamvraag is echter of dit een groot verschil geeft. Ik duik nogmaals de onderzoeken in.

Levert het effect een grote bijdrage?

Er zijn studies die hebben gekeken naar het effect van deze stoffen op de vetverbranding. Een paar laten geen duidelijk effect zien, maar er zijn er zeker een paar die aantonen dat de vetverbranding omhoog gaat. Het energieverbruik van mensen stijgt en daardoor verbrandt men meer calorieën (1,4,5,6,7,8,9). Het heeft dus een effect! Echter komt ook naar voren dat dit effect een bescheiden effect is (10,11,12,13,14). Het is dus niet zo dat groene thee een magisch middel is waarmee mensen opeens van overgewicht afkomen. Groene thee is dus niet een heilige graal die ervoor gaat zorgen dat je afvalt. Het helpt heel iets, maar je gaat de loterij er nooit mee winnen.

Bronnen

  1. Berube-Parents, S et al. Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men. 2005. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16176615 Geraadpleegd op 22-12-2015
  2. De Jong, F.M. Ons Voedsel. Over wat erin zit, hoe het wordt gemaakt & wat het met ons doet. ’s-Graveland. 2008. P.407
  3. Acheson, K.J. Caffeine and coffee: their influence on metabolic rate and substrate utilization in normal weight and obese individuals. 1980. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7369170 Geraadpleegd op 22-12-2015
  4. Brown, A.L. Health effects of green tea catechins in overweight and obese men: a randomised controlled cross-over trial. 2011. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21736785 Geraadpleegd op 22-12-2015
  5. Brown, A.L. Effects of dietary supplementation with the green tea polyphenol epigallocatechin-3-gallate on insulin resistance and associated metabolic risk factors: randomized controlled trial. 2009. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18710606 Geraadpleegd op 22-12-2015
  6. Dulloo, A.G. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10584049 Geraadpleegd op 22-12-2015
  7. Eichenberger,P et al. Effects of 3-week consumption of green tea extracts on whole-body metabolism during cycling exercise in endurance-trained men. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19839000 Geraadpleegd op 22-12-2015
  8. Gregersen, N.T. et al. Effect of moderate intakes of different tea catechins and caffeine on acute measures of energy metabolism under sedentary conditions. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19445822 Geraadpleegd op 22-12-2015
  9. Hursel, R et all The effects of catechin rich teas and caffeine on energy expenditure and fat oxidation: a meta-analysis. 2011. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21366839 Geraadpleegd op 22-12-2015
  10. Hursel, R et all. The effects of green tea on weight loss and weight maintenance: a meta-analysis. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19597519 Geraadpleegd op 22-12-2015
  11. Lee, M.S et all. Green tea (-)-epigallocatechin-3-gallate reduces body weight with regulation of multiple genes expression in adipose tissue of diet-induced obese mice. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19390166 Geraadpleegd op 22-12-2015
  12. Phung, O.J et all. Effect of green tea catechins with or without caffeine on anthropometric measures: a systematic review and meta-analysis. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19906797 Geraadpleegd op 22-12-2015
  13. Rumpler, W et all. Oolong tea increases metabolic rate and fat oxidation in men. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11694607 Geraadpleegd op 22-12-2015
  14. Sae-tan, S et all. Weight control and prevention of metabolic syndrome by green tea. Beschikbaar via: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21193040 Geraadpleegd op 22-12-2015